söndag 19 september 2010

Surdegsbröd!

I våras prövade jag för första gången att baka surdegsbröd. Det gick inte alls bra! Jag tror inte jag fick riktigt "liv" i surdegen. Brödet blev väldigt kompakt och inte alls som jag hade tänkt mig. Men överallt läser man ju om hur gott brödet blir och att det inte alls är svårt osv, så jag tänkte att jag måste ge surdegsbaket en ny chans. För ett par veckor startade jag upp en surdegsgrund och på helgen bakade jag brödet. Den här gången blev jag jättenöjd =)





Efter några dagar ser surdegen ut ungefär så här, bubblande och redo att bakas med.
Degen jäste bra och efter ett par timmar fyllde den hela degbunken. Det blev två STORA limpor som jäste fint dom också.
 Efter en stund i ugnen blev det så här fina bröd

Brödet blev faktiskt jättegott och jag blev mer än nöjd! Just nu bor surdegen i en glasskål i kylskåpet och nästa utmaning blir att få liv i den igen och se om nästa brödbak blir lika lyckat. För det blir definitivt fler försök med surdegsbak! Så nu säger jag som "alla" andra; pröva att baka surdegsbröd, det är inte alls svårt! Visst tar det lite tid och kräver lite planering, men annars är det lika smidigt att baka som vilket annat bröd som helst.

Kram Therese

1 kommentar:

  1. Vad gott det ser ut! =)
    Har aldrig bakat surdegsbröd men tänkt många gånger att jag ska prova. Ska kolla in ditt recept.
    Kram

    SvaraRadera