fredag 8 oktober 2010

Blåbärscheesecake

För ett par veckor sedan var det min tur att ha med "Tisdagskaka" till jobbet. Att vi har Tisdagskaka och inte Fredagskaka som många andra är för att vi tycker att just tisdagarna behöver livas upp lite så de blir lite roligare. Fredagarna är ju oftast lite roligare ändå =)

Jag prövade i alla fall ett nytt recept, Blåbärscheesecake, riktigt god blev den!
Något att pröva till helgfikat kanske?!


Blåbärscheesecake

Botten
200 g digestivekex (jag använde glutenfria)
1 tsk malen kanel
125 g smör

Fyllning
4 dl blåbär, färska eller frysta (jag tog ca 5 dl)
1 1/2 syltsocker (jag tog bara 1dl)
250 g cream cheese
2 1/2 dl kesella
2 dl creme fraiche
1 1/2 dl socker
3 ägg

Koka upp blåbären och syltsockret under omrörning och låt koka utan lock i ca 5-8 min. Låt sylten svalna.

Sätt ugnen på 200 grader. 
Krossa kexen tillsammans med kanel i matberedare eller mortel. Smält smöret och häll det i kexsmulorna. Blanda ihop till en smulig massa. Tryck ut smulorna i en form med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Förgrädda botten i nedre delen av ugnen ca 8 min.
Sänk ugnsvärmen till 175 grader.

Vispa ihop cream cheese, kesella och creme fraiche till en slät massa. Tillsätt socker och ägg och rör smeten slät igen.

Blanda ca 3 dl av smeten med blåbärssylten. Häll den ljusa smeten i formen. Klick över blåbärssmeten och dra en gaffel genom smeten så kakan blir lite marmorerad.

Gradda kaka i nedre delen av ugnen ca 1 timma.
Låt kakan svalna och förvara den i kylskåpet till servering.

3 kommentarer:

  1. ..........kan intyga att den ÄR mumsig som bara den !!!!!!!
    Kram Petra

    SvaraRadera
  2. Håller med Petra, mumsigt värre! =)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag har varit på jakt efter ett bra cheesecake recept läänge och denna ser ut som jag föreställer mig att cheesecake ska vara. Men jag är lite skeptisk till kanelen i botten? Blir det bra? Smakar det mycket kanel? :)

    SvaraRadera